Skolsamverkan för föreningar

Få ett ökat upptagningsområde av nya spelare och ledare, skapa goda relationer med närmiljön och stärk föreningens varumärke. Samarbeta med närmsta skola - med Skolbollen som verktyg.

Vi vet idag att fysisk aktivitet är bra för barns mående. Samtidigt visar forskningen att barn och unga rör sig för lite och är stillasittande en för stor del av dagen. Här kan idrottsrörelsen vara med och bidra och samtidigt själva utvecklas och växa. Skolverksamheten behöver utvecklas med fokus på rörelseförståelse så att fler ska vilja, våga och kunna vara aktiva. I skolans uppdrag står att skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen. Dock skiljer det sig mycket från skola till skola hur denna fysiska aktivitet utformas. 

Genom att skola och förening tillsammans tillhandahåller material och förutsättningar så kan man skapa en idrottskultur på skolan där många idrotter och aktiviteter kan få utrymme! En sådan idrottskultur har goda förutsättningar att ge eleverna många timmars extra fysisk aktivitet per vecka i samband med raster. Betydelsen av fysisk aktivitet kan inte överdrivas. 

Skolbollen ger goda möjligheter för fotbollsföreningar att samverka med skolan kring idrottens grundvärderingar som till exempel fair play, integration, allas lika värde samt ett hälsosamt liv.

Bakgrund

Skolbollen är ett program för rörelseglädje i skolan där fotboll används som ett verktyg. Programmet är framtaget av Svenska Fotbollförbundet. Det är en del av Riksidrottsförbundets projekt ”Rörelsesatsning i skolan” och genomförs i samverkan med Skolidrottsförbundet.

Skolbollen ger eleverna möjlighet att uppleva rörelse som något positivt, utvecklas socialt och våga utmana sig själva. På sikt är syftet att eleverna ska må bättre, lyckas bättre i skolan och leva aktivare liv.

SvFF:s förhoppning är att fotbollen även är en motivationshöjande faktor i skolarbetet. Genom att integrera fotbollen i andra ämnen tas elevernas intresse in i skolarbetet. Om kunskapen kopplas till något eleverna har intresse av känner de att det är en kunskap de har glädje av och deras motivation för lärande ökar.

Ett av skolans uppdrag enligt Lgr 22:

Skapande och undersökande arbete samt lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper. Skolan ska även sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen.

2.6 Skolan och omvärlden

Eleverna ska få en utbildning av hög kvalitet i skolan. De ska också få underlag för att välja fortsatt utbildning. Detta förutsätter att den obligatoriska skolan nära samverkar med de gymnasiala utbildningar som eleverna fortsätter till. Det förutsätter också en samverkan med arbetslivet och närsamhället i övrigt.

Mål

Skolans mål är att varje elev

  • kan granska olika valmöjligheter och ta ställning till frågor som rör den egna framtiden,
  • har inblick i närsamhället och dess arbets-, förenings- och kulturliv, och
  • har kännedom om möjligheter till fortsatt utbildning i Sverige och i andra länder.

Riktlinjer

Alla som arbetar i skolan ska

  • verka för att utveckla kontakter med kultur- och arbetsliv, föreningsliv samt andra verksamheter utanför skolan som kan berika den som en lärande miljö, och
  • bidra till att elevens studie- och yrkesval inte begränsas av könstillhörighet eller av social eller kulturell bakgrund.

Läraren ska

  • bidra med underlag för varje elevs val av fortsatt utbildning, och
  • medverka till att utveckla kontakter med mottagande skolor samt med organisationer, företag och andra som kan bidra till att berika skolans verksamhet och förankra den i det omgivande samhället.

Hitta er skola att samverka med!

Så jobbar andra föreningar med skolsamverkan

FF Jaguars sociala initiativ

Jaguar jobbar idag med flera sociala insatser. Bland annat med alla initiativ nedan:

  • Skolbollen med Tamburinens skola på onsdagar efter lunchrasten
  • Skolbollen med Klockaretorpets skola på fredagar och under lunchrasten
  • Uppsökandet ledde till kvällsverksamhet på lördagar under kväll/nattetid
  • Fotboll för alla i Klockaretorpet (sociopolitiskt uppdrag).
  • Nattfotboll på fredagar i Borgsmohallen från 19:30 för tonåringar
  • Fotboll för alla barn i Klockaretorpet på lördagar

Dagtid från 13 i Klockaretorpshallen (åldrar 5-12 år):

  • Samarbete med Borgsmo Fritidsgård angående turneringar, fotbollscuper och festligheter

Dessutom sociala insatser under sommarlovet:

  • Jaguars fotbollsskola BÄSTIS och Landslagets fotbollsskola Lira Blågult. 
  • Fritidsverksamheten på Himmelstalundsbadet

Vi samarbetar med våra samarbetspartners Hyresbostäder och Kunskapens hus. I Kunskapens hus håller vi våra interna utbildningar, möten och trycker kläder. 

Bakgrund och realisering

Jaguar startade 2010 som den första fotbollsföreningen som satsade på sitt juniorlag som spelade som ett seniorlag och i en seniorserie. Efter de tre första åren ändrade vi visionen om att arbeta mer fokuserat på utsatta områden i form av olika projekt med flera samarbetspartners. Från 2015, när Klockaretorpet var som mest utsatt och även med på de omtalade listorna Sveriges mest drabbade förorter så var det väldigt svårt att göra något i området. 2016/17 startade vi nattfotboll i Klockaretorpet vilket har varit en bidragande orsak till att läget i Klockaretorpet har ändrats till det positiva. 

Redan 2018 kunde vi se att nattfotboll var det viktigaste forumet för ungdomarna i Klockaretorpet. Det är lika mycket ungdomar som besöker nattfotbollen idag fem år senare som 2018. 

Från 2019/20 fick vi ett uppdrag från kommunen som heter Fotboll för alla i Klockaretorpet (nattfotboll, fotboll för alla tjejer, fotboll för alla barn). Där har vi många involverade ledare, unga ledare och koordinatorer. Vi rekryterar hela tiden personer som vill vara med och hjälpa till med sociala insatser och detta gör vi med bra planering och organisering. Om kommunen vill och ger oss tillräckligt med stöd så kan vi bredda verksamheten även i andra utsatta områden. 

FF Jaguar är en ideell förening där alla välkomnas, där alla förtjänar en chans. 

Tidigare hade vi inte bra träningsmöjligheter (hade inte en fast fotbollsplan/hemmaplan under 13 år), men de senaste två åren har det blivit bättre, framför allt med konstgräset på Borgsmo IP. FF Jaguar har kämpat med detta i 13 år. 

Efter uppsökande verksamhet för vårt juniorlag så startade vi det därefter. Vi har kommit långt med olika lag, där vi inkluderar alla som vill vara med utan en kölista med väntetid. Med mycket arbete kring att strukturera upp föreningen och inkludera alla så fick vi till och med en P14/15-spelare till Östgöta distriktslag vilket vi ser som en stor framgång och erkännande att vi tränar våra ungdomar på ett bra sätt. 

Vision

Vår vision fram till 2033 är att ha lite mer fördelning på barn-/ungdomslagen så de tränar och spelar med andra i sin egen ålder. FF Jaguar vill ha fler lag, och spela på elitnivå i alla serier och så småningom öppna Jaguar Academy för de som vill träna fotboll varje dag. 

Visionen är att under 2033 spela i Division 2 eller i Division 3 för herrlaget. Vi vill också etablera ett futsallag under 2023.

Växjö BK har drygt 1 400 medlemmar, med mer än 600 aktiva ungdomar. Vi är i gång varje dag, i stort sett året om, med drygt 25 fotbollslag i träning och serie-/cupspel.

Vid två tillfällen i närtid har Växjö kommun uppmärksammat Växjö BK:s insatser inom tillgänglighet för barn och ungdomar med ”Mångfaldspriset”. 

Växjö BK har sedan fyra år, utvecklat en modell för idrotten där barn och ungdomar i åldrarna 9–12 år, kan prova olika rörelseaktiviteter utifrån sina intressen och förutsättningar. 

Vi kallar den Tigerklubben

Uppdraget sker i samarbete med skolorna. 

Varje år är projektledaren och pratar med varje klass om vår Tigerklubb. Vi delar ut flyers, som sätts upp på skolorna, så ungdomarna vet när vi kommer till deras skola. Vidare får samtliga lärare information, som de vidarebefordrar i veckobrev till föräldrar.

Syftet är att ungdomar ska få en möjlighet att röra på sig och på så sätt få en bättre hälsa, må lite bättre och förhoppningsvis öka förmågan till inlärning och prestation i skolan. Initiativet kan säkert också bidra till andra positiva effekter i samhället.  

Fem eftermiddagar i veckan på fyra olika skolor, erbjuder vi nära 700 ungdomar den här möjligheten.

Tigerklubben är avgiftsfri och bjuder på näringsrikt mellanmål.

Vi är tio ledare som enligt ett schema leder aktiviteterna på skolorna. Två till tre ledare vid varje tillfälle.

”Bara för tjejer” är ett uppskattat tillägg på fredagar och som extra inspiration bjuder vi in andra föreningar för ”prova-på”-upplevelser under året.

Vi vill att fler skall aktivera sig som idag saknar tillhörighet till någon förening. Vi vill med ökad föreningstillhörighet bidra till att skapa en väg in i det svenska samhället för barn- och ungdomar. 

Vi är flexibla och binder inte upp oss mot en specifik rörelse eller idrott, utan vi försöker främja rörelseglädje hela vägen. Vi är lyhörda på vad ungdomarna vill göra och i vissa fall får de presentera övningen/leken för de andra. På så sätt får de även träna på att uttrycka sig i grupp

Växjö BK menar att föreningslivet har en väldigt viktig roll att spela när det gäller att skapa ett jämlikare samhälle där alla ges en chans att lyckas genom bland annat ökad integration, meningsfull fritid/sysselsättning och hälsosammare liv/ökade livschanser för våra medborgare.  

Skolorna vill också ha Tigerklubben i en mer aktiv roll på raster och lektionstid. Skolbollen är något vi hoppas komma igång med under 2024.

Tigerklubben genomsyras av viktiga normer och värderingar som rör till exempel machokultur, jämställdhet och hur vi bör vara mot varandra. 

Tigerklubben är helt separerad från föreningens ordinarie verksamhet, såväl organisatoriskt som ekonomiskt. 

Vi jobbar med utbildningar för ständig utveckling och förnyelser inom rörelseförmåga, ledarskap och allmän hälsa.

Under Tigerklubbens vingar har vi dessutom spontanfotboll på fredagskvällar. Öppen för alla mellan 13–15 år.

Projektledare har erfarenhet genom att ha varit i aktiv i flera idrottsföreningar i närmare 45 år. Ledarna för Tigerklubben har olika erfarenheter som ledare inom olika idrotter. Ett samarbete med Universitetet, gör att en hel del ledare kommer från Coach and Sports Management-utbildningen

Utav de tio som är ledare i Tigerklubben, är tre även tränare i något lag i Växjö BK och två tjejer sitter med i styrelsen.

Så jobbar vi tillsammans med Skolbollen

En film om Skolbollen som verktyg för skolsamverkan